Ένα τροχαίο γεμάτο σκιές: Το πόρισμα για το λάθος που στοίχισε τη ζωή στην Άννα Πολλάτου

Στα τέλη της δεκαετίας του ’90 ένα… τσούρμο νεαρών κοριτσιών αναγκάζει ολόκληρη την Ελλάδα να ασχοληθεί με ένα άθλημα το οποίο δεν τύγχανε μεγάλης αναγνώρισης στη χώρα. Με την ρυθμική γυμναστική, στην οποία ως τότε συνήθως οι επιτυχίες ήταν κάτι άγνωστο για τις Ελληνίδες αθλήτριες.

Αυτή η φουρνιά, όμως, είναι το κάτι άλλο. Μέσα από σκληρή, αδιάκοπη προπόνηση και μια σύμπτωση που έφερε πολλά ταλέντα μαζί, οι Ειρήνη Αϊνδηλή, Μαρία Γεωργάτου, Χαρά Καρυάμη, Εύα Χριστοδούλου, Κλέλια Πανταζή, μαζί με την Άννα Πολλάτου σοκάρουν το ελληνικό και διεθνές κοινό όταν στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Σίδνεϊ, όχι μόνο φτάνουν στους τελικούς, αλλά φεύγουν από την Αυστραλία έχοντας στις αποσκευές τους το χάλκινο μετάλλιο. Μια επιτυχία καθόλου απρόσμενη για τους μύστες του σπορ, αλλά αναπάντεχη για όλους τους υπόλοιπους.

Η 17χρονη –τότε- Άννα Πολλάτου αποτελεί σημαντικό μέλος της Εθνικής ομάδας ανσάμπλ που υπό την μαεστρική καθοδήγηση της προπονήτριας Μποζένα Μπαρτσκόφσκα Μπασιαρδη είχε ήδη κερδίσει δύο χρυσά κι ένα ασημένιο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Οσάκα την προηγούμενη χρονιά, ενώ αποτελεί και τον συνδετικό κρίκο με την άλλη «χρυσή φουρνιά» (Αϊνδηλή, Γεωργάτου, Καρυάμη, Χριστοδούλου και την Κλεονίκη Γεωργακοπούλου) που κατέκτησε τρία χρυσά στο Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα της Βουδαπέστης.


Το χαμογελαστό κορίτσι από την Κεφαλλονιά ταξιδεύει οδικώς προς την Κυλλήνη με το γερμανικής μάρκας αυτοκίνητό της και κινείται στην Εθνική οδό Πατρών-Πύργου, όταν περίπου στο ύψος της Βάρδας συγκρούεται με αγροτικό όχημα, αφού προηγουμένως έχει μπει στο αντίθετο ρεύμα. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες, η σύγκρουση δεν ήταν τόσο σφοδρή… Άλλωστε οι επιβαίνοντες στο αγροτικό βγαίνουν από το αμάξι τους μόνο με ελαφρά τραύματα. Η Άννα, όμως, δεν καταφέρνει να βγει ποτέ… Ανασύρουν τη σορό της και η Ελλάδα μένει ξανά σοκαρισμένη. Δυστυχώς, όμως, αυτή τη φορά με τραγική αφορμή… Η Άννα Πολλάτου, η Ολυμπιονίκης, η παγκόσμια πρωταθλήτρια, η σμηναγός της Πολεμικής Αεροπορίας Άννα Πολλάτου, έχει φύγει από την ζωή πριν καν κλείσει τα 31 χρόνια της, με το ημερολόγιο να γράφει 17 Μαΐου 2014…

Εξετάζοντας τα πρώτα στοιχεία της υπόθεσης –κιόλας- οι εμπειρογνώμονες «πονοκεφαλιάζουν». Αρκετοί είναι εκείνοι που δεν μπορούν να πιστέψουν πώς ότι ένα τέτοιο τροχαίο κατέληξε να αποβεί μοιραίο. Η οικογένεια ζητά απεγνωσμένα απαντήσεις και είναι αποφασισμένη να μην αφήσει το θέμα να περάσει έτσι απλά. Ζητά να μάθει τις πραγματικές αιτίες που οδήγησαν σε έναν τόσο πρόωρο και πέρα για πέρα άδικο θάνατο, σε μια περιοχή που πολλοί έχουν χάσει την ζωή τους χωρίς να φέρουν την ευθύνη.

Συνήθως κακοτεχνίες και ατέλειες του οδοστρώματος «φωτογραφίζονται» ως ένοχοι ή τουλάχιστον ύποπτοι. Στην περίπτωση της Άννας, όμως, οι υποψίες στρέφονται αλλού. Στην κατασκευάστρια εταιρεία του οχήματος, καθόλα αξιόπιστη για πολλούς, συνώνυμη της γερμανικής ποιότητας και τεχνολογίας.


Χρειάστηκε να περάσουν 5 ολόκληρα χρόνια για να μπουν τα κομμάτια του παζλ στην θέση τους και να φανούν οι αιτίες πίσω από αυτήν την τραγική απώλεια, με τους ανθρώπους της Πολλάτου, να στρέφονται στην δικαιοσύνη ελπίζοντας σε δικαίωση. Σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες, δεν υπήρχε κάτι που θα μπορούσε να είχε κάνει η νεαρή γυναίκα για να αποφύγει το μοιραίο. Κι αν δεχθούμε το τελικό πόρισμα, στην πραγματικότητα ήταν καταδικασμένη την ώρα που κάθισε στην θέση του οδηγού. Ίσως και την ώρα που αγόραζε το συγκεκριμένο μοντέλο…

Όπως προκύπτει από τις έρευνες, ένα κατασκευαστικό λάθος είναι αυτό που της κόβει το νήμα της ζωής. Όταν το αυτοκίνητό της χτυπήθηκε πίσω και δεξιά, ξεκόλλησε ολόκληρο το ταμπλό μαζί με το τιμόνι το οποίο κρατούσε στα χέρια της. Σε αυτήν την βίαιη κίνηση, ο αυχένας της έμεινε μετέωρος και παντελώς απροστάτευτος. Χωρίς κανένα σημείο στήριξης και απορρόφησης της ενέργειας, το κάταγμα ήταν αναπόφευκτο και θανατηφόρο. Ιατροδικαστές και ειδικοί θα συμφωνήσουν πως υπήρχε «ελαττωματική κατασκευή της τραβέρσας συγκράτησης του ταμπλό και της κολόνας τιμονιού, της ίδιας της κολόνας τιμονιού και του καθίσματος» θεωρώντας υπαίτια την κατασκευάστρια εταιρεία, σύμφωνα με το πόρισμα που δόθηκε στην δημοσιότητα το 2019.

Μάλιστα, ορισμένοι συνδέουν το δυστύχημα της Άννας Πολλάτου με εκείνο του ηθοποιού Τόμας Πρωτόπαππα (με ίδιου τύπου αμάξι) και τελικά αντιεισαγγελέας Πρωτοδικών Αμαλιάδας, Αγγελική Κυριαζή, άσκησε ποινική δίωξη για ανθρωποκτονία από αμέλεια, σε βάρος του Γερμανού εκπροσώπου της εταιρείας αυτοκινήτων, θεωρώντας τα στοιχεία επαρκή για κάτι τέτοιο, ενώ λίγο αργότερα η οικογένεια της Πολλάτου ξεκινά την μάχη της και στα αστικά δικαστήρια, ζητώντας 820.000 ευρώ ως αποζημίωση για ηθική βλάβη.

Για ακόμη μία φορά, έστω και μετά θάνατον, η Άννα Πολλάτου «αντιμετωπίζει» ένα… θηρίο. Με την μόνη διαφορά ότι πλέον δεν έχει απέναντί της διάσημες και προβεβλημένες αθλήτριες από το εξωτερικό, αλλά έναν κατασκευαστικό κολοσσό που αρνείται τις ευθύνες του για το τραγικό χαμό της.